Opolska eSzkoła, szkołą ku przyszłości

Opolska eSzkoła w liczbach:

  • 111 szkół w projekcie opolskim, w tym: 
    • 2 przedszkola,
    • 87 szkół podstawowych i gimnazjalnych (łącznie),
    • 24 szkoły ponadgimnazjalne.
  • JST w projekcie:
    • 53 gminy,
    • 10 powiatów,
    • 1 miasto na prawach powiatu.
  • 67 miejscowości realizacji projektu.

Co dostarczono, zainstalowano i uruchomiono w szkole - eszkole?

  • Komputery przenośne - 50 szt. na jedną szkołę: 5500 szt.
  • Tablice interaktywne wraz z rzutnikami multimedialnymi, 5 kompletów na szkółę: 555 kompletów.
  • Wizualizery po 2 na szkołę.
  • Sieci bezprzewodowe w obrębie szkoły z zasięgiem socjalnym na teren podwórka szkolnego: 111 kompletów.
  • Urządzenia wielofunkcyjne: 111 szt.
  • Terminale szkolne w każdej sali, w której odbywają się lekcje: 1827.
  • Karty dostępu do systemu eSzkoły: 3970 szt.
  • Infomaty z nadajnikiem wi-fi: 111 szt.

Portal e-szkoła opolska

  • Blok Wirtualnej szkoły:
    • aplikacja Dzienniczek elektroniczny,
    • aplikacja Elektroniczny zeszyt kontaktów,
    • moduł Wirtualny pokój nauczycielski,
    • moduł Tablica ogłoszeń,
    • moduł grupa dyskusyjna / szkolna / klasowa / przedmiotowa,
    • moduł Dedykowana poczta elektroniczna.
  • Blok zarządzania szkołą:
    • aplikacja wirtualnej biblioteki,
    • aplikacje finansowo-księgowe,
    • aplikacje do obsługi kadr i płac,
    • aplikacja Arkusz organizacyjny,
    • aplikacja Plan lekcji,
    • aplikacja Księga zastępstw,
    • aplikacja Dzienniki lekcyjne,
    • aplikacja Arkusz ocen,
    • aplikacja Wydruki dokumentacji,
    • aplikacja Sekretariat,
    • aplikacja nadzór,
    • aplikacja Zarządzanie majątkiem.
  • Blok samorządowy:
    • aplikacja System planowania i analiz w tym budżetowych,
    • aplikacja kontroli przestrzegania realizacji obowiązku nauki i obowiązku szkolnego,
    • aplikacja Raporty statystyczne / uczniowskie / finansowe / organizacyjne / przekrojowe,
    • aplikacja Zarządzanie majątkiem.
  • Blok usługi regionalne:
    • aplikacja Serwis kompetencje,
    • aplikacja rekrutacja,
    • aplikacja e-learning,
    • moduł doskonalenia nauczycieli,
    • aplikacja kontroli tożsamości i jednokrotnego logowania,
    • aplikacja porady / obsługa prawna,
    • regionalny moduł zasobów dydaktycznych,
    • aplikacja Serwer terminali oprogramowania.

eSzkoła - warstwa Szkolenia

  • Administratorzy:
    • szkolenia z rozwiązania,
    • szkolenia specjalistyczne z zastosowanego oprogramowania,
    • szkolenia techniczne.
  • Szkoły:
    • szkolenia stanowiskowe z dostarczonego sprzętu,
    • szkolenia liderów szkolnych z obsługi dostarczonego rozwiązania,
    • szkolenia nauczycieli z obsługi dostarczonego sprzętu,
    • szkolenia metodyczno-praktyczne wplecione w szkolenia z obsługi,
    • szkolenia Rad pedagogicznych w zakresie funkcjonalności i użytkowania portalu,
    • spotkania informacyjne dla rodziców.
  • Materiały elektroniczne dla użytkowników rozwiązania.
  • Polityka bezpieczeństwa i regulamin eSzkoły.

eSzkoła - Szanse

  • Technologia funkcjonująca na rynku biznesu włączona w proces edukacji (sprzęt, sieć korporacyjna, celowe stosowanie technologii).
  • "Odczarowanie" komputerów i Internetu.
  • Skuteczniejsze zarządzanie czasem w procesie edukacji.
  • Podkreślenie roli nauczyciela.
  • Wirtualne - "tematyczne" klasy.
  • Łatwiejszy kontakt ucznia z nauczycielem, nauczyciela z rodzicami / opiekunami ucznia.
  • Możliwość pokazania "mistrzostwa" zarówno przez ucznia jak i nauczyciela.
  • Budowanie społeczności "zainteresowań" uczniów i nauczycieli.
  • Usprawnienie funkcjonowania szkoły.
  • Obcowanie z technologią i techniką.

eSzkoła - Zagrożenia

  • Z dziennikowania i z facebookowanie "eSzkoły".
  • Przerost techniczny procesu edukacji.
  • Przesunięcie uwagi nauczyciela z z procesu edukacji na technologię.
  • Przesunięcie uwagi ucznia z procesu uczenia się na proces "hakerowania".
  • Brak lidera w celowym, pełnym i ukierunkowanym na cel informatyzowaniu procesu edukacji.
  • Częściowa, wybiórcza realizacja procesu eSzkoła.
  • Brak przygotowania szkoły do udziału w projekcie.
  • Ucieczka technologiczna rzeczywistości pozaszkolnej.
  • Zmuszanie nauczycieli do stosowania technologii i udziału w sztucznych forach realizacyjnych.
  • Zmuszanie nauczyciela do podążania za uczniami, zamiast wsparcia go w procesie nauczania.

Źródło: Prezentacja "Dobre praktyki w Opolu - eSzkoła Opolska" Lesława Tomczaka (Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji) podczas konferencji "Szkoła w chmurze" z 16 grudnia 2014 r. w Poznaniu.